web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Valta kansalle

Valta kansalle!

Espoon tarkastuslautakunta antoi kovat moitteet kaupungin johdolle johtamistavoista, yksityistämisinnosta ja verovarojen syytämisestä yrityksille.  Valtuusto yhtyi voimakkaaseen arvosteluun, jopa kokoomus. Heidänkin mitta alkaa olla täynnä. Valtaa on siirretty kaupungin johdolle (kaupunginjohtajalle ja toimialajohtajille), niin että luottamushenkilöt eivät enää tiedä missä mennään ja mihin rahaa syydetään.

Valtuuston Keski-Espoon kirjastoa koskenut keskustelu oli hyvä esimerkki. Lähes kaikki valtuutetut olivat kirjaston takana, mutta monituntinen keskustelu käytiin toimintatavoista, joista valtuusto ei edes saa päättää nykyjohtosäännön mukaan. Niin tämä kuin moni muukin valtuuston riidoista on täysin turha. Syinä ovat huonot ja sekavat esittelytekstit ja epäily siitä, että virkamiehet salaavat asioita. Liian usein on käynyt, että asioista kerrotaan vasta kun ne tulevat muuta kautta luottamushenkilöiden tietoon. Alempia virkahenkilöitä on suorastaan kielletty antamasta tietoa luottamushenkilöille.

Toinen olennainen piirre puheissa oli, ettei siihen miten kaupungin johto käyttää verovaroja enää luoteta. Kaupunginhallitus vaati yksimielisesti demareitten aloitteesta, että kirjastohanke kilpailutetaan kaikilta osin ja siitä tehdään selvitys myöhemmin.

Valtuuston puheenjohtajisto on ottanut härkää sarvista. Puheenjohtaja Akaan-Penttilän mukaan 118:sta valtuuston viime vuonna päättämästä asiasta valtuusto muutti esitystä vain 13 kertaa. Kuitenkin puhetta riitti monesti puolille öin. Päätösmenettelyä pyritään kehittämään niin, että luottamushenkilöt pääsevät mukaan asioiden käsittelyyn ja valmisteluvaiheessa lähetekeskustelulla.

Aiemmin valtuusto puhui tuntikausia budjetista, joka oli jo aiemmin sovittu puolueiden välillä. Kukaan ei oikein tiennyt, eikä aina virkamiehetkään, mitä budjetti piti sisällään, koska se oli niin yleisellä tasolla. Nyt on tarkoitus avata budjetti valtuutetuille myös toimintoina, ei vain numeroina.

Espoon sosiaali- ja terveystoimi on saanut jatkuvasti huomautuksia, kun ei hoida lain edellyttämiä tehtäviään. Demarit ovat vaatineet selvitystä toimeentulotukimaksujen jatkuvasta myöhästymisestä.  Nyt lähdettäneen siitä, että lakisääteiset tehtävät saavat ensiksi ne rahat mitä tarvitsevat.

Erityisesti sivistystoimen (SITO) lautakuntien puheenjohtajat käyvät kuumina lautakuntien puheenjohtajien kokouksessa. Kysyipä joku mihin toimialan keskushallintoa yleensäkään tarvitaan. Toimialan johto ei tuonut lautakuntien budjettiesityksiä lainkaan lautakuntiin. Eikä tämä riitä vaan edes koulutoimenjohtajalta ei ole kysytty koulupuolen rahatarpeita. Kun nyt on selvitetty SITO:n budjettiesitystä, on käynyt ilmi, että se tulee supistamaan tulosyksiköiden toimintaa rajusti, vaikka toimialajohto muuta väittää.  

Demokratiavaje ja toimialan härski toiminta näkyy erityisesti lautakuntatasolla. Oman lautakuntani johtosääntö on kuntalain vastainen. Kuitenkin toimialajohtaja ja juristi Wikberg vei sen lautakunnan ohi suoraan kaupunginhallitukseen, ilman että johtosäännön sekavuuksia olisi haluttu korjata.  Espoon päätöksentekojärjestelmä on sellainen, että esityslistalla näkyy aina kaikkien elimien käsittely. Jostain syystä Kulttuurilautakunnan päätöksiä ei useinkaan löydy kaupunginhallituksen tai valtuuston esityslistoilta. Me teimme esim. kirjastoselvityksestä yhteistyössä kirjaston kanssa hyvän lausunnon, jota ei edes viety kaupunginhallitukseen. Wikberg ei ole kertaakaan toimiaikanaan vienyt lautakuntani talousarvioesitystä kaupunginhallitukseen.

Olen esittänyt, että kaupunginhallitus vaatii jatkossa joka kerta esittelytekstiin sen mitä lautakunta on päättänyt ja toimialajohtajan tulee perustella, jos hän esittelee eri tavalla kuin lautakunta on päättänyt. Kaupunginhallitus on keskeisessä asemassa poliittisen vallan palauttamisessa. Nyt se on melko yleisen käsityksen mukaan lepsuillut.  Kun kaupunginhallitukselle ei kerrota mitä lautakunnat ovat päättäneet he usein asettuvat toimialajohtajien puolelle lautakunnan, siis puoluetovereittensa, yksimielistä kantaa vastaan.

Espoota johdetaan kuulemma kuin yritystä. Yritys olisi konkurssissa tai sen johto irtisanottu, jos hallitus (poliitikot) on täysin eri mieltä toimivan johdon kanssa. Ikävintä tässä on se, että toimialan johto ei arvosta eikä ota huomioon luottamushenkilöitä, eikä alaisiaan tulos- ja toimintayksiköiden johtajia. Vallitsee syvä luottamuspula puolin ja toisin. Hienoja kokouksia pidetään mutta toimitaan tasan päinvastoin. SITO:ssa on enää jäljellä vain yksi tulos- tai toimintayksikön päällikkö, muut ovat lähteneet ovat paukkuen. Yhteistä heille oli kyky ajatella omilla aivoillaan ja puolustaa palveluja.

Toimialajohtajien määräaika päättyy kolmenvuoden päästä. Eipä taida olla montaa lautakunnissa istuvaa, jotka puoltaisivat jatkoa ainakaan kahdelle toimialajohtajalle. Yksi heistä on jatkossa demari. Mutta sitä ennen palautetaan valta johtosääntömuutoksilla luottamushenkilöille, tästä alkaa olla yleinen yhteisymmärrys.

Juhani Hakala
Kulttuurilautakunnan puheenjohtaja