web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Tietotori

Kallista ja komeaa Länsiväylällä

Kallista ja komeaa Länsiväylällä

Kuntien talous on tiukoilla. Se näkyy erityisesti sosiaali-, terveyskoulusektorien rahan puutteena. Harvemmin kuitenkin tekninen- ja rakennuspuoli valittavat rahapulaa kun rakennusprojekteja suunnitellaan. Espoossa kunnallispoliitikot kutsuvat näitä ”koviksi” sektoreiksi. Ne voivat tehdä komeaa ja kallista miettimättä riittävästi korvaavia halvempia vaihtoehtoja.
Länsiväylää ollaan rakentamassa 3-4 -kaistaiseksi Kivenlahden ja Matinkylän välille, jotta liityntäbussit pääsisivät nopeasti Ison Omenan metroasemalle.
Nyt jo autoilijat tietävät, että rakennustyö aiheuttaa pahoja ruuhkia seuraavat vajaa kolme vuotta ja kaistat ovat käytössä vain neljä vuotta, kunnes Metro kulkee Kivenlahteen. Sen jälkeen Helsinkiin suuntautuva bussiliikenne loppuu Espoon osalta kokonaan ja neljä kaistaa työntää yksityisautoja Helsingin keskustaan. Olisikohan tässä seutuhallinnon tarvetta?
Suomenojan ja Matinkylän välissä kulkee Länsiväylän eteläpuolella ja sen vieressä katu (Rusthollarinkatu). Katu muuttuu pyörätieksi muutaman sadan metrin matkalla ja jatkuu taas katuna. Tämä tieosuus rakennetaan joka tapauksessa. Rakentaminen kestäisi ehkä pari kuukautta ja olisi murto-osa Länsiväylän laajennuksen kustannuksista. Bussit käyttäisivät tieosuutta vain 4 vuotta.
Bussit olisi näin voitu ohjata terminaaliin paljon lyhyempää ja ruuhkatonta reittiä. Yhdenkään bussin ei olisi tarvinnut mennä Länsiväylälle ko välillä ja lisäämään Ison Omenan ruuhkia. Mutta silloinhan rakentajainsinöörit eivät voisi käyttää kykyjään haastavammassa ja näyttävämmässä rakentamisessa!
Ymmärrän hyvin miksi Espoon talous on niin tiukoilla. Tämä ei ole ainoa vastaava projekti. Kaupungin arvoihin kuuluva kestävä kehitys on sanahelinää kun kaivinkoneet jyllää.

Juhani Hakala
Espoo