web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Tietotori

Parkkipaikat pois ja lopuille maksu!

Parkkipaikat pois ja lopuille maksu!                                    1.12.14

Kaupunginsuunnittelulautakunnan pöydällä on esitys, jonka mukaan Espoo vähentää autopaikkoja kaduilla. Paikkojen pitäisi siirtyä pysäköintilaitoksiin, asuinalueillakin. Myös parkkimaksut tulevat keskusta-alueiden kaduille. Autopaikkojen puutetta asuntokaduilla ja tapahtuma/kokouspaikkojen ympärillä, aluepysäköintikieltoa eikä asukkaiden oikeustajua loukkaavia määräyksiä nähty ongelmana. Tätä palstaakin lukemalla olisi saanut hyvän yleiskuvan asukkaiden mielipiteistä. Byrokratian tunnusmerkki on, ettei mikään palaute mene perille ja jos meneekin, sitä pidetään vääränä.

Asukkaita huomioivalla suunnittelullahan rikemaksut voisivat alentua. Nyt mietittiin vain kaupunkirakennetta, ei sanallakaan asukkaiden tarpeita. Niillähän ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, eihän? Kuulemma Espoo tarjoaa korkeatasoisia palveluja asukkailleen.

Oman taloni ympärillä on yön yli asukkaiden autoja luvattomilla paikoilla, koska taloyhtiön (ei vieraspaikkoja) ja kaupungin paikat yhteensäkään eivät riitä. Omassa ja naapuritalossa ei ole liiketoimintaa, vaan autopaikat ovat vain asukkaille. Rajoittamattomia paikkoja ei kaduilla ole lainkaan, mutta erilaisia rajoituksia kylläkin: 4 t, 30 min, 20 min, 15 min. Eli eläkeläisen on siirrettävä auton paikkaa 4 tunnin välein tai useammin. Kaupunki väittää noudattavansa kestävää kehitystä, mutta pakottaa ajamaan autolla päivittäin.

Aluepysäköintikielto perustuu moderniksi itseään väittävässä Espoossa tsaarinvallan aikaiseen ajatukseen, että asukkaiden pysäköinti on periaatteessa kielletty, ellei sitä ole erikseen sallittu. Sisääntuloteiden varsilla on paljon pysäköintikieltomerkkejä jotka kieltävät pysäköinnin tiellä. Harva sitä aikoo tehdä, joten merkkejä ei noteerata. Täytyy olla tosi tarkka, että huomaa, että yksi merkki on neliönmuotoisella pohjalla. Kuulemma on liian kallista laittaa näiden muutaman merkin alle kyltti: aluepysäköintikielto. Silloinhan asukkaat ymmärtäisivät mistä on kysymys.

Virkamiehet haukkuvat asukkaita, kun eivät ymmärrä kieltoa (LV 22.1.14) vaikka hallintolain mukaan virkamiesten tulisi varmistaa, että asukkaat tuntevat pysäköintimääräykset.  Kieltomerkki on kilometrien päässä ja koskee koko alueen pysäköintiä, vaikka sitä varten on vielä erikseen kaduilla rajoitusmerkit. Eli pitää tietää, että on pari pysäköintikieltoa päällekkäin, toinen kieltää ja toinen sallii pysäköinnin.

Virkamiehet ovat viitanneet Helsinkiin, jossa myös rajoitetaan pysäköintiä. Niin rajoitetaan, mutta asukkaat voivat lunastaa pysäköintiluvan, joka sallii rajattoman pysäköinnin asuntokaduilla.

Juhani Hakala