web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Tietotori

Vaarallinen Länsiväylä

Vaarallinen Länsiväylä                              10.3.15

Jälleen yksi auto ajoi ulos Länsiväylän työmaa-alueella (Matinkylä-Espoonlahti). Tiedustelen poliisilta antaako tielainsäädäntö poikkeuksia esim. tiemerkinnöissä vuosia kestävällä moottoritietyömaalla?

Länsiväylällä rakennetaan lisää bussikaistoja kunnes Metro kulkee Kivenlahteen. Mutkittelevaa liikenne ohjataan betoniporsain kavennetuilla ajoväylillä molemmin puolin tietä Suomenojalta H:giin päin. Kaistat ovat liian kapeita rekoille, jotka ajautuvat mutkissa viereisille kaistoille. Kun reunaviivat puuttuvat monilta osin, betoniporsaiden reunoja on vaikea havaita tiessä sateessa ja pimeällä varsinkin kun katuvalot on poistettu. Joissain kohdin betoniporsaista varoitetaan keltaisin varoitusvaloin, joissain kohdin ei varoiteta.

Tyypillinen esimerkki on Soukan liittymä. Heti Soukasta moottoritielle tultaessa (H:giin päin) on heti jyrkkä mutka oikealla. Kun tiellä ei ole kaistamerkintöjä, ajavat Soukasta tulevat vahingossa suoraan ohituskaistalla ajavan eteen. Harva huomaa pimeässä valaisemattomat ohjetaulut.

Joihinkin kohtiin on maalattu keskiviiva, joihinkin reunaviivat ja joihinkin kohtiin ei ole maalattu mitään. Vaaratilanteita on myös aiheuttanut, että kun vanhat keskiviivat on poistettu huonosti ja vieressä on uudet kuluneet viivat, niin vierekkäiset autot seuraavat eri viivoja ja ajautuvat kyljekkäin. Nyt onneksi uudet ja vanhat viivat ovat monilta osin kuluneet pois. Ennen Soukan liittymää (H:gistä päin) ei ole enää mitään viivoja osoittamaan kaistoja.

Juhani Hakala

Espoo