web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Tietotori

Taiteilijatapaamisessa Satu Silvo

 
Tapaamisemme johdattelija Heikki Pohjala kiinnitti Satua odotellessa huomiota samaan kuin minäkin olin tehnyt. Edellisiltana oli virolaisvierailuna Ingmar Bergmannin Saraband. Pidin kovasti. Näytelmässä oli hyvin saavutettu ”Bergmannilainen” tavallaan viipyilevä, mutta voimakas tunnelataus. Näyttelijätyö oli kiitettävää.

Syyssonaatti taas menee tavallaan yli ”Bergmannilaisen” latauksen. Jo pelkästään sen vuoksi, että filmi kertoo pidemmästä ajankohdasta, jossa Evan tunnetilaa ja suhdetta mieheensä kartoitetaan. Näytelmä kertoo vain elokuvan huippukohdasta, yhden yön tapahtumista.  Valtavasta tunteiden yhteenotosta ja purkauksesta.
 
Sivlo-1-200x300.png
 
Erityisesti Charlotten rooli on henkisesti, ja varsinkin fyysisesti todella rasittava. Siksi oli yllätys, kun lavalle rankan esityksen jälkeen asteli – ei kun melkein lensi – pirteä peipponen. Avoin ja yleisönsä välittömyydellään valloittava Satu Silvo, näytelmän lapsensa hylännyt pianisti Charlotte.

Satuahan on aiemmin nähty Espoon teatterissa mm. Herrojen Eevana, Sarasvatin hiekoissa ja viimeksi Virginia Woolfissa.

Sadun mukaan ensimmäinen käsikirjoitus oli lyhyt. Hän katsoi, että pitää olla väliaika ennen Evan purkausta, se on niin voimakas ja latautunut. Näytelmä kertoo äidin syyllisyydestä, jota äiti ei minusta edelleenkään osannut käsitellä vaan pakeni.

Satua helpottaa rankoissa rooleissa se, että hän on vuorovaikutuskouluttaja. Kuljetut ”kilometrit” auttavat käsittelemään rankkojakin rooleja.
 
Sadun mukaan Syyssonaatin näyttämö on mielen tila. Syyssonaatti on antiikin draama. Katsomo on näyttämön ympärillä. Se on armoton näyttelijälle, ei pääse pakoon. Katsojia ei näe, mutta kuulee. Tuolla avataan karkkipussia, tuolla haukotellaan. Kortit ovat näyttelijän kädessä ja hän harkitsee mitä ja miten ne lyödään pöytään.
 
P1020837-600x401.jpg
 
Heikki kysyi, että miltä tuntuu kun Hesari kirjoitti Silvon ”loistavan roolissaan”. Satu on asettanut kriitikot omaan lokeroonsa, hän ei ajattele, että kriitikkoja on paikalla. Mutta onhan se kivaa, kun kehutaan.

Heikin mukaan Satu on yrittäjä, on sarjoja ja on filmirooleja. Sadun mukaan Charlotte elää omassa todellisuudessaan, joka ei ole sama kuin näyttelijän todellisuus. Näyttelijä elää roolinsa ulkopuolella. Näin rooli ei syö näyttelijän energiaa.

Charlotte on vihainen. Myös Sadun lapset kysyvät usein miksi hän on vihainen. Hän ei oikeasti ole vihainen, vaan keskittyy täysin roolinsa harjoitteluun – pianonsoittoon.