web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
Tietotori

Taiteen perusopetus ja vanhukset

TAITEEN PERUSOPETUS JA VANHUKSET


Espoon musiikkiopiston (EMO) rehtorin Paula Jordanin mukaan taide on sielujen kohtauspaikka. Taideteos voi herättää muistoja, se voi tuoda esiin tämän hetken murheita tai tulevaisuuden toiveita. Se voi tuoda esiin hyviä tai huonoja tunteita. Taideteos puhuttelee meitä jokaista eri tavalla, koska muistomme ja murheemme ovat erilaisia. Taideteos voi ottaa myös kantaa yhteiskunnan epäkohtiin.

Taiteen puhuttelevuus on kiinni omasta herkkyydestämme - sielumme avoimuudesta. Joitain puhuttelee musiikki, toista teatteriesitys, kolmatta visuaalinen taide. Taideteoksen kautta taiteilija keskustelee katsojan tai kuulijan – kokijan kanssa.  

Lapsen sielu on vielä avoin. Elämä on avannut monen vanhuksen sielun. Kun lapsen ja vanhuksen sielut kohtaavat, on vuoropuhelu aina hedelmällistä.  Taide toimii tunnetasolla, jos sen uskalletaan antaa toimia. Lapset nostavat vanhukset jokapäiväisen arjen yläpuolelle.

Tällaisia ajatuksia syntyi taiteen perusoppilaitosten, kulttuuritoimen ja sosiaali- ja terveystoimen vanhuspalvelun edustajien tapaamisessa 6.11. Kulttuuriketjun tarkoitus on saada taide ja kulttuuri osaksi vanhusten arkea ja juhlaa. Kulttuuriketjun tärkeimpinä toimijoina ovat espoolaiset taideoppilaitokset.  Tavoitteena on, että kohtaamisen kautta lapset ja nuoret oppivat ymmärtämään ja ottamaan vastuuta vanhuksista.  Kulttuuriketju yhdistää eri sukupolvien maailmat saman ketjun lenkeiksi.

Tässä muutama esimerkki lasten ja nuorten sekä vanhusten kohtaamisista. Espoon kuvataidekoulu on pitänyt oppilastöiden näyttelyitä sairaaloissa ja vanhainkodeissa. Niistä otettuja värikopioita on toimitettu samojen talojen seinille.  Näistä tehdään myös vanhuksille jaettavia joulukortteja. Espoon esittävän taiteen koulu taas päästää vanhukset oppilasnäytöksiinsä ilmaiseksi. Teatterilinjalla on eläkeläisten oma ryhmä. Tulevissa runotyöpajoissa luetaan, lausutaan ja keskustellaan runoista.

Espoon tanssiopisto avaa vanhuksille ovensa tulla seuraamaan opetusta. Myös on tarkoitus järjestää jatkossa heille tanssitunteja. Luonnollisesti tanssivat lapset vierailevat vanhusten luona.

Hirveästi liioittelematta uskallan väittää, että maan parhaat musiikkiopistot sijaitsevat Espoossa: EMO, Juvenalia, Kungsvägen, Avonia, Pohjois-Espoon musiikkikoulu. Näillä on jo vakiintunutta toimintaa vanhusten kanssa. Esim. tänä vuonna EMO:sta ovat olleet liikkeellä mm. kitaristit, kamarimusiikkitrio, kansamuusikot, sähkökanteleet, muskarilaiset, harmonikat, lapsikuoro, viuluyhtye ja jousiorkesteri. Ensi vuonna mukana on 1350 oppilasta ja 113 opettajaa. Rytmiseniorit kutsuvat vanhukset liikkumaan.

Juvenalia taas on ollut mukana ikäihmisten kulttuuriprojektissa ja Taide friskaa projektissa. Erityisen ihastunut olen Juvenalian ja taidemuseo Emman yhteistyöstä. Kungsvägen taas vie Lucia-neidon 30 laitokseen.

Taiteen perusopetus on kaupungin velvollisuudeksi asetettua lakisääteistä toimintaa. Kulttuurilautakunta myöntää taiteen perusopetusluvat ja toiminta-avustukset.

Ja mitenkäs Espoon kaupunki suhtautuu tähän taiteen perusoppilaitosten kunnioitettavaan toimintaan? Lainaan sivistystoimen (SITO) talousjohtaja Harri Virran lukuja: taiteen perusoppilaitosten kustannukset ovat nousseet selvästi enemmän kuin niiden avustukset: pelkästään vuokrat ovat nousseet  vuositasolla 9,1 %, kun avustukset ovat nousseet vain 3,8 %/v. Viidessä vuodessa kaikki SITO:n avustukset ovat nousseet 78 %, taiteen perusopetuksen vain 19 %. Seurauksena Espoossa jää lapsia eniten koko maassa taideoppilaitosten ovien ulkopuolelle.

Kulttuuri, lapset ja nuoret ovat kaupungin vision ja strategian painopisteitä.  

Juhani Hakala
Kulttuurilautakunnan puheenjohtaja