web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Tietotori

Julkinen liikenne – ketä varten?

Julkinen liikenne – ketä varten?

Yksikään viime vuosien liikennehanke ei ole onnistunut pääkaupunkiseudulla. Hankkeet on suunniteltu byrokratian – ei asiakkaan näkökulmasta.

Esimerkiksi on yleinen käytäntö, että kun maksetaan kortilla, ensin tunnistaudutaan ja sitten maksetaan. Näin jokainen bussissakin yrittää. Muta ensin pitääkin valita matka ja korttia ei saa laittaa lukijaan. On neljä vaihtoehtoa, joiden nimet eivät kerro mitään ja pitää kysyä kuskilta. Pysäkeillä on pienet kartat eri maksualueista. Kartoissa kaupunkien nimet ovat hyvin pienellä ja osaa nimistä ei erotu lainkaan taustastaan. Värien selitykset ovat aivan onnettomat. Huonosilmäiset, vanhukset ja lapset eivät kyllä pienestä kartasta ymmärrä mitään (kolme vaihtoehtoa). Kuvaan vielä kuuluu, että laitteet eivät ole toimineet kunnolla.

VR poisti konduktöörit ja osa asemista on edelleen ilman lippuautomaatteja. Kuitenkin VR edellyttää, että matkat maksetaan.

Ennen metron opasteessa luki mistä käytävästä pääsi minnekin. Helppoa. Nyt pitää yrittää muistaa kirjain, pitää etsiä kartta ja sen avulla etsiä uloskäynti kun ensin hahmottaa missä paikassa kartta on. Maan alla ei ole käsitystä ilmasuunnista. Ja moniko vanhus tai turisti osaa lukea karttaa?

Ja sitten on mokien äiti: Länsimetro. Kustannukset ovat kolminkertaistuneet alkuperäisestä tasosta ja hanke on vuosia myöhässä, eikä vieläkään tiedetä, milloin metro kulkee.

Miten tämä kaikki on mahdollista? Eivätkö poliitikot valvo valitsijoidensa etua? Tämä on mahdollista koska tieto pimitetään poliitikoilta. Otetaan esimerkiksi Länsimetro. Espoon valtuusto ja tarkastuslautakunta ovat toistuvasti vaatineet tietoa metron ongelmista. Vuosi sitten valtuusto päätti erityistilintarkastuksesta. Ei ole kuulunut mitään. Sitten tehtiin selvitys Metron hallituksen toimista ja hallitus päätti, ettei selvitystä anneta luottamushenkilöille. Länsimetron hallituksen puheenjohtajaa Isotaloa valvoo Espoon puolesta toimialajohtaja Isotalo. Luottamushenkilöt hyväksyvät kiitoksella ylikävelynsä.

Juhani Hakala
Espoo