web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Jeesus ja Buddha

Jeesus ja Buddha                                   19.2.12

Olen kirjoittanut jo näistä kahdesta herrasta aiemminkin. Tämä juttu on lähinnä yhteenveto aiemmasta. Niin – tai siis näin minä aloin kirjoittaa tätä blogia ja kirjoitinkin. Sitten minä hölmö menin Youtubeen, ja perkee siellä oli melkein samat asiat. Monta videota. Joten piti kirjoittaa uusiksi koko homma. Jeesuksella ja Buddhalla on paljon enemmän yhteistä kuin osasin kuvitellakaan, enkä ole ainoa, joka on tätä mieltä.

Minä lähden siitä, että Jeesus oli valaistunut ja samaa mieltä tuntuvat olevan myös Karmapa ja Tai Situ Rinpoche. Tai Situ sanoi molempien opettaneen onnellisuutta. Karmapalta kysyttiin Buddhismin ja kristinuskon samankaltaisuuksista ja mistä ne johtuvat. Hänen mukaansa syynä olivat kauppasuhteen ja kauppatiet Intiasta. Buddhalaiset lähettivät myös munkkeja mm. Kreikkaan ja Egyptiin, jotka ovat vaikuttaneet kristinuskoon.

Hinduismi on kaiken alku ja siellä on samoja tarinoita kuin buddhalaisilla ja kristityillä. Buddhalaisuus syntyi suoraan hindulaisuudesta. Kristinusko on saanut vaikutteita mm. Intiasta ja muutenkin Lähi-idästä (samoja kertomuksia esim. vedenpaisumus), Egyptistä, juutalaisilta ja kreikkalaisilta. Raamattu perustuu Toraan. Muslimit taas saivat vaikutteita Raamatusta, elikkä siten myös juutalaisilta.

Yhden BBC 4:n lähes tunnin videossa kysytään tosissaan, että oliko Jeesus buddhalainen munkki. Yhdessä videossa väitettiin, että Buddha ennusti Jeesuksen tulon. Aika jännä oli video, jossa Jeesus pelasti Lasaruksen kuolleista, mutta Buddha ei herättänyt pientä lasta, vaikka äiti niin rukoili, koska kuolema on olennainen osa elämää. Jeesuksen ratkaisu oi väliaikainen, koska Lasarus kuoli kuitenkin myöhemmin.

Mutta aluksi varaus ja yhteenveto aiemmin kirjoittamastani Jeesuksen osalta. Hän ei luonut kristinuskoa, vaan se luotiin 30-40 vuotta hänen kuolemansa jälkeen muiden  toimesta. Kristinusko ja Jeesuksen opetukset ovat eri asia. Paavali mm. lisäsi viimeisen tuomion ja lähetyskäskyn. Jeesus itse uskoi sielunvaellukseen. Siksi keskeisimmät opetukset esim. perisynti ja viimeinen tuomio eivät voi olla hänen opetuksiaan. Jälleensyntymisoppi edellyttää syyn ja seurauksen, karman käsitettä.

Opetukset Raamatussa ovat jälkeläisten muistin varaisia. Buddhan opetukset ovat säilyneet sellaisinaan. Kirkon ongelmat (homot, lesbot, naispapit) johtuvat Raamatun opetuksista, ei Jeesuksen, sillä hänen rakkauden oppinsa kieltää tuomitsemisen. Kristinusko on yhteiskunnallinen uskonto (valtion kirkko, kuten myös Islam), ja siksi se on ongelmissa kun yhteiskunnat muuttuvat, mutta buddhalaiset opit ovat edelleen ajan tasalla, koska ihmisen perusluonne ei ole muuttunut.

Jeesus loi kasvatusopin, Buddha kasvuopin. Jeesus enemmän paransi energialla, Buddha enemmän opetti parantamaan energialla. Jeesus antoi käyttäytymisneuvoja, Buddha opetti miten tulla Buddhaksi. Raamattu kieltää jyrkästi, ettemme voi tulla jumalan kaltaisiksi, mutta mitä mahtoi Jeesus itse sanoa? Kaipasiko hän ylistystä ja palvontaa, jos hän oli valaistunut  - enpä usko. Ne eivät kuulu rakkauden oppiin

Huomaan, että on hankalaa kirjoittaa, kun en tiedä mitä Jeesus todella sanoi, ja vastaako se mitä Raamatussa sanotaan. Buddha sanoi, että epäilkää hänen sanojaan. Tutkikaa niitä ja jos ne tuntuvat teistä oikeilta, omaksukaa ne. Raamatun mukaan on suuri synti epäillä Jeesuksen sanoja. Minusta vaan tuntuu, että tämän kirjoitti ihminen joka hankki tuekseen suuren auktoriteetin, että häntä itseään uskottaisiin ja arvostettaisiin.

Jeesuksen seuraajat, kirkko, obat aina halunnut valtaa ja rikkauksia aivan meidän aikoihimme asti. Pääsin Kirkko ja Kaupunkilehteen, kun Espoon seurakunta tuotti voittoa miljoonia, sillä oli paljon rakentamatonta maata, jota olisi kipeästi tarvittu asuntorakentamiseen ja he liittyivät Kauppakamariin kun piti sijoittaa voitot tuottavasti. Kysyin kumpi olisi ollut parempi neuvojen antaja Jeesus vai Kauppakamari. Jeesuksen seuraajat sanovat mikä on oikein ja väärin. Seurakuntien toimistossa on ollut vuosi vuoden jälkeen heikoin työilmapiiri Suomessa.

Buddhan seuraajat ovat köyhiä, heille varallisuus ei merkitse onnellisuutta. Buddha luottaa siihen, että jokainen löytää itse ja opettajan avulla totuuden itsestään.

Alla on joitain yhdestä videosta kerättyjä yhtäläisyyksiä. En itse tunne aivan kaikkien yhtäläisyyksien taustoja lähinnä Buddhan osalta.

Molemmat:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                syntyivät neitseellisesti                                                                                                                                                                                                                                                                                                      elivät oikeasti ja valaistuivat.
molemmat paastosivat 40 päivää
tekivät ihmeitä
paransivat
kävelivät veden päällä
ruokkivat kansajoukkoja
opettivat rakkautta, rauhaa, hyväksyntää, myötätuntoa, anteeksiantoa  jne
12 opetuslasta
pyhittivät veden
opettivat vertauksilla
uskoivat pyhään kolminaisuuteen
palaavat
herättivät kuolleita
meditoivat koko- tai puolilotuksessa                                                                                                                                                                                                                                                                           söivät viimeisen ateria (johon Buddha kuoli)                                                                                                                                                                                                                                                                    ovat luvanneet palata takaisin


Asiasta enemmän kiinnostuneille suositan Youtuben (Jesus and Buddha) sekä suosittelen sivustoa www.opensourcebuddhism.org, en vielä ehtinyt itse tutustunut, mutta vaikutti mielenkiintoiselta.