web stats
diashow
Juhani Hakala

Ajankohtaista

Viha ja käärme

Lue lisää »

Kirkko ja meditointi

Lue lisää »

Yksi vai monta Jumalaa?

Lue lisää »

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Juhani Hakala

Juhani Hakala potrettikuva

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
Tietotori

Itämainen ja länsimainen buddhalainen


Itämainen ja länsimainen buddhalainen                                              21.8.12

Dharmadialogi järjesti keskustelun itämaisen ja länsimaisen buddhalaisuuden eroista. Mikäkö Dharmadialogi? Se on kaikille avoin yleisbuddhalainen keskustelurinki. Tilaisuudesta ilmoitettiin ja ilmoitetaan julkisessa Dharmapostissa (liittyminen www.sbu.fi).

Jäljempänä kommentoin kunnianarvoisen suomalaissyntyisen  italiassa asuvan munkki Tae Hye Sunimin alustusta hänen luvallaan. Hän on asunut monessakin aasialaisessa  maassa.  Asiat joita kommentoin, ovat hänen, mutta tekstistä vastaan vain minä.

Länsimaalainen buddhalainen (myöhemmin L) on kriittisempi ja rationaalisempi. Täällä buddhalaisuuden on omaksunut enemmänkin kulttuurin eliitti. Uskon, että tämä johtuu siitä, että olemme analyyttisempiä ja koulutus lisää tätä ominaisuutta.

Itämaalaiselle (myöhemmin I) buddhalaisuus on koko kansan asia ja se on sekoittunut paikalliseen kulttuuriin. Sielläkin kyllä aiemmin buddhalaisuus oli eliitin asia.

I:lle uskonto on pääasiassa palvonnallista. Sen jälkeen henkisellä tiellä tulee opiskelu ja lopuksi mietiskely. L:n lähestymistapa on tasan päinvastainen.

Tämä aiheutti minulle ahaa-elämyksen ja puhuimme myös keskustelussa asiasta. Itse aloitin mietiskelyllä. Kiinnostuin enemmän ja aloin opiskella. Palvonnallisuuteni on selvästi kasvussa. Rituaaleissa vaivun mietiskelytilaan, joskus jopa lievään transsiin.

Jokaisella rituaalilla on merkitys ainakin buddhalaisuudessa. Vaimoni kerran analysoi täyskumarruksen psykologiset ja psyykkiset vaikutukset ja molempia on paljon. Harjoitukset tehoavat silloin kun mieli on valmis ja valmistautunut.  

Turvautumiseni oli todella voimakas kokemus. Lama loi rituaalein mahtavan tunnelman. Bodhisatva-vala taas meni noin ohimennen. Tarvittavat tekstit lausuttiin ja that’s it. Jäi aika tyhjä tunne, että tässäkö tämä oli. Sama lama teki molemmat. Kun tunteet ovat voimakkaammin mukana, sitoudun paljon helpommin. Rituaalien vaikutuksesta aivoihin on myös tieteellistä tutkimusta.     

Takaisin alustukseen. I:t ovat yhteisöllisiä, eivät ole kriittisiä, eivätkä kyseenlaista esim. hierarkioita ja traditioita. L:t ovat enemmän individualisteja, ajattelevat omaa harjoitustaan, ovat itsenäisempiä. Lännessä keskitie lisääntyy, ollaan enemmän yhteisöllisiä, mutta säilytetään kriittinen ajattelu.

Idässä on ideaali käsitys siitä miten asiat ovat, lännessä idealismi ja käytäntö eivät ole aina yhtä.

Idässä uskonnollisen yhteisön rakenne on hierarkkinen. Puhuimme myös paljon buddhalaisista hierarkioista, mutta jätetään se toiseen kertaan.  Idässä munkki, lama, nunna jne ovat auktoriteetteja, joiden opetuksia ei kyseenalaisteta. Ollaan hiljaa kunnes joku ylempiarvoisempi esittää mielipiteensä. L taas posauttaa mielipiteensä heti. Idässä hierarkia on seuraava: munkit, nunnat, maallikkoveljet ja maallikkosisaret. Lännessä buddhalaiset yhteisöt ovat maallikkovetoisia.

Idässä ei ole tasa-arvoa, niin kuin me pohjoismaalaiset asian hahmotamme. Kehitystä parempaan kuitenkin on jo havaittavissa. Dalai Lama ja Karmapa ovat asiasta lausuneet mielipiteensä ja viitanneet vanhaan kulttuuriin. Myös nunnat ovat palanneet maissa, joissa ei ollut nunnaluostareita tuhanteen vuoteen. Tästä heräsi vilkas keskustelu. Esim. siitä miten jotkut aivan fiksutkin opettajat eivät noteeraa naisia.

L  lähestyy buddhalaisuutta niin, että haluaa erottaa mikä on alkuperäistä buddhalaisuutta ja mikä on kulttuurin tuotetta. I:lle tämä on sama asia. Joskus olen miettinyt muslimeja, joilla uskonnolliset järjestöt ovat myös poliittisia järjestöjä ja miten valtiot perustelevat tekojaan uskonnollisin perustein. Eli kulttuuri, puolueet ja valtio ovat uskonnon läpikyllästämiä ja suvaitsevaisuus ei ole kovin korkealla. Tiukat säännöt ja määräykset (esim. naisen asema) ohjaavat elämää.

Tae Hye kertoi miten esim. shamanismi elää rinnakkaiseloa buddhalaisuuden kanssa Koreassa. Munkilta ja shamaanilta haetaan apua eri ”vaivoihin”. Näin on myös entisen Neuvostoliiton alueella, esim. Tuvassa.

Tässä yhteydessä kerroin, mistä olen myös kertonut aiemmin näissä blogeissani, miten en näe eroa shamanismin ja buddhalaisuuden välillä. Energialla on vai eri kulttuurisidonnaiset nimet.

Shamanismi oli oikotieni energiaan, jota varten minun olisi pitänyt mennä kolmen vuoden buddhalaiseen retriittiin. Otin shamaaniopettajan Ringu Tulkun luvalla: ”kunhan motivaatio ja Dharma ovat riittävän vahvat, mitä tahansa”. Hinduismia pidetään maailman vanhimpana uskontona. Shamanismia ei ilmeisesti pidetä uskontona, siksi se ei ole aikajanalla. Shamanismi on kuitenkin maailman vanhin uskonto. Samoja shamanistisia rituaaleja (esim. matkat toiseen todellisuuteen) syntyi samaan aikaan eri puolilla maapalloa tuhansia vuosia sitten. Aninismi eli uskon luonnon henkiin syntyi samaan aikaan.

I tarrautuu omaan traditioonsa, jota ei saa arvostella. Yleensä koulukuntien välillä ei ole kilpailua (pl Japani). L on kriittisempi.

Vaikka I on yhteisöllisempi, niin hän on avoimempi kuin L. Tästä on hyvänä esimerkkinä Dana-ateriat, joihin kutsutaan eri uskontokuntien munkkeja ja nunnia.

Lännessä munkit ja nunnat ovat sulkeutuneempia. Heidät voisi jakaa kahtia. Toiselle osalle tärkeintä on perimyslinjan puhtaus, tarkat rituaalit ja vähäinen yhteistyö muiden suuntausten kanssa. Siilipuolustus ja myötätunto eivät oikein sovi yhteen.

Itse sanoisin, että syntyy kuva, että heidän mukaansa muut ovat väärässä. Itsekin olen saanut omaan tieheni liittyvää arvostelua. Jos olisin seurannut sitä, en olisi siinä missä nyt olen, vaan tekisin tiukasti täyskumarruksia ja menossa olisi varmaan 105 624:s kumarrus. Usein tämän suuntauksen edustajat lähtevät siitä, että on vain yksi oikea tapa ja järjestys edetä tiellä. Minusta jos tie on erilainen, ei sitä voi pysäyttää, kuten  minua vaadittiin (”lopeta energialla pelleily”), jos se ei mene by the book.

Onneksi on toinen puoli, munkkeja ja nunnia, jotka ovat hyväksyviä ja ymmärtäviä. He pysyttäytyvät meille yhteisissä opetuksissa. He edustavat omaa suuntaustaan, mutta hyväksyvät myös muut suuntaukset.  Heillä on suuri, myötätuntoinen sydän.

Kun ottaa huomioon miten Tae Hyen mukaan L suhtautuu buddhalaisuuteen (esim. kriittinen, kyseenalaistava), jälkimmäinen opettajatyyppi sopii meille.

Kiitos Tae Hye!